Rozwój ruchowy czyli budujemy mur

Dziś opowiem Wam o rozwoju psychoruchowym. Dlaczego to co dziecko robi we wczesnym dzieciństwie ma wpływ na to co się dzieje np. w szkole.

Rozwój psychoruchowy dziecka jest ciągiem przyczynowo-skutkowym. Słyszy to ode mnie każdy rodzic, który przychodzi. Dlaczego to takie ważne…. Bo uświadamia nam, że każda pojawiająca się umiejętność musiała być czymś poprzedzona, że nie może powstać coś z niczego. I co ważne także każda trudność z czegoś wynika…

Najważniejsze jest czucie, czucie głębokie czyli propriocepcja. To jest nasz fundament funkcjonowania. Od tego fundamentu rozpoczynamy budowanie naszego muru.

Czucie głębokie kształtuje się od mniej więcej 6 miesiąca ciąży ( życia wewnątrzłonowego), poprzez naturalny poród ( przyjdzie czas na post o cesarce, nie martwcie się), do mniej więcej 4 miesiąca życia. Oczywiście to nie koniec, ale w tym okresie jest ten rozwój najbardziej intensywny i dający najwięcej korzyści. Jeśli ten etap przebiega bez komplikacji to u dziecka zaczyna kształtować się prawidłowa dystrybucja napięcia mięśniowego. Dziecko uczy się  prawidłowo i równomiernie rozkładać swoje napięcie mięśniowe po organizmie. Dzieje się to poprzez różne umiejętności pojawiające się oczywiście w odpowiedniej kolejności, czyli obroty na brzuch i na plecy, czworaki, utrzymanie równowagi w każdej pozycji. Uczy się dysocjacji ruchowej czyli niezależnego ruchu jednej części ciała względem innej. Ruch w różnych płaszczyznach czyli głównie obroty, pomagają wyrównać pracę mięśni ( prostowników i zginaczy). W ten sposób dziecko osiąga umiejętności w zakresie motoryki dużej.

To jest kolejna część naszego muru czyli motoryka duża. To jak wyglądamy (wzorzec postawy ) i to jak się poruszamy (wzorzec ruchu).

I co dalej…. Czy to już wszystko… no niestety nie… teraz akcja się zagęszcza…

Zaczyna się intensywny etap pod nazwą „motoryka mała”… czyli oko-buzia- ręka.

Rozwijają się umiejętności manualne, logopedyczne i oczywiście niezależna praca oczu względem głowy. Dlaczego to takie ważne? Pisanie, prawidłowa mowa, a oko…. Kontakt wzrokowy, inicjowanie kontaktu, utrzymanie kontaktu, a także po prostu płynne czytanie.

To wszystko ma doprowadzić do intensywnego rozwoju wyższych umiejętności ruchowych czyli koncentracji uwagi, koordynacji wzrokowo-ruchowej, planowania motorycznego i wreszcie stabilności emocjonalnej…

Tak… i to właściwie tyle

Ale trzeba również pamiętać że rozwój psychoruchowy kończy się w wieku pięciu lat i każdy z tych etapów jest ważny. To jest nasz mur… budujemy go stopniowo, powoli . Nie będzie trwały i stabilny jeśli jakiegoś elementu zabraknie….

Pozdrawiam serdecznie 

Ola :)