Marcelina Rom-Rał
Neurologopeda, oligofrenopedagog, filolog polski
Absolwentka filologii polskiej o specjalności logopedia Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, a także pedagogiki specjalnej – edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz neurologopedii z elementami tyflologopedii. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując z dziećmi w krakowskich przedszkolach oraz żłobkach. Zajmowała się również diagnozą i terapią dzieci i młodzieży w gabinecie neurologopedycznym oraz Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Prowadzi terapię dzieci i młodzieży z całościowymi zaburzeniami rozwoju oraz z zaburzeniami mowy i komunikacji językowej. Zajmuje się również wczesną nauką czytania. W swojej pracy łączy różne metody, aby jak najlepiej dopasować je do indywidualnych potrzeb dziecka.
Wiedzę i umiejętności rozwija, uczestnicząc w licznych kursach i szkoleniach:
- Terapia manualna w gabinecie logopedycznym
- Oddech to podstawa w terapii logopedycznej
- Innowacyjne metody elektrostymulacji zewnętrznej i wewnętrznej w logopedii
- Diagnoza i terapia miofunkcjonalna
- „Taka gra: rób to co ja!” Aktywności i zabawy wspierające naukę naśladowania
- Echolalia – czy można z niej skorzystać?
- Kurs BLW online
- Masaż logopedyczny od podstaw – podejście praktyczne
- Szkolenie nadające uprawnienia do posługiwania się w praktyce diagnostycznej Baterią metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów w wieku 7-9 lat – Bateria 7/9 oraz Baterią metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów w wieku 10-12 lat – Bateria 10/12
- AAC – wspomagające i alternatywne metody porozumiewania się osób ze specjalnymi potrzebami w komunikacji
- KOLD – Karty Oceny Logopedycznej Dziecka – test do diagnozy dzieci w wieku od 1 miesiąca do ukończenia 9 roku życia. Ocena prawidłowego i zaburzonego rozwoju mowy dziecka
- Wykorzystanie elementów metody Verbotonalnej w terapii dzieci z zaburzeniami w komunikacji językowej cz.1
- Diagnoza i Terapia Ręki I i II stopnia
- Diagnostyka i terapia neurologopedyczna zaburzeń funkcji oralnych, związanych z dysfunkcją pasażu pokarmowego oraz symptomatologią dysfagii – moduł 1
- Praktyczny kurs alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się (AAC) cz.1
- Praktyczny Warsztat Integracyjny „Diagnoza i terapia logopedyczna Zespołu Downa”
- Programowanie języka dla dzieci z zaburzeniami komunikacji
- Stymulacja, terapii, nauka. Rozwijanie funkcji poznawczych u dzieci w wieku od 1 r.ż. do 6 r.ż.
- II Międzynarodowa Neurobiologiczna Konferencja Naukowa
- KORP – narzędzie diagnozy rozwoju dziecka w wieku od 1 m.ż do 9 r.ż
- Zaburzenia karmienia – diagnoza neurologopedyczna
- Diagnoza i terapia dyslalii
- Wykorzystanie bajek terapeutycznych w pracy z dziećmi
- Diagnoza i terapia wad wymowy
- Aktywne metody nauczania
- Terapia jąkania u dzieci w wieku szkolnym
- Zadania nauczyciela związane z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie
- Kurs języka migowego dla nauczycieli (I stopień)
- Nowa logopedia – diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej
- Zespół Downa. W kierunku zmian
- Wykorzystanie oprogramowania MÓWik w terapia i życiu codziennym osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi.
- Terapia logopedyczna dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym
- Pozycja spoczynkowa języka i połykanie. Podejście praktyczne
- Zaburzenia przetwarzania słuchowego
- Neofobia żywieniowa – jak wspierać dziecko oraz jego rodziców w zakresie rozwojowej neofobii
- Idea pracy metodą Daltona w aspekcie własnych przekonań
- Konsekwencje, zasady, granice – jak tworzyć je w klasie
- Seksualność dziecka niepełnosprawnego
- Praca w zarządzaniu projektami – zasady współpracy i tworzenia
- TIK – jak wprowadzić technologie informacyjno-komunikacyjne
do codziennej pracy nauczyciela