Marcelina Rom-Rał

Neurologopeda, oligofrenopedagog, filolog polski

Absolwentka filologii polskiej o specjalności logopedia Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, a także pedagogiki specjalnej – edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz neurologopedii z elementami tyflologopedii. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując z dziećmi w krakowskich przedszkolach oraz żłobkach. Zajmowała się również diagnozą i terapią dzieci i młodzieży w gabinecie neurologopedycznym oraz Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Prowadzi terapię dzieci i młodzieży z całościowymi zaburzeniami rozwoju oraz z zaburzeniami mowy i komunikacji językowej. Zajmuje się również wczesną nauką czytania. W swojej pracy łączy różne metody, aby jak najlepiej dopasować je do indywidualnych potrzeb dziecka.

Wiedzę i umiejętności rozwija, uczestnicząc w licznych kursach i szkoleniach:

  • Terapia manualna w gabinecie logopedycznym
  • Oddech to podstawa w terapii logopedycznej
  • Innowacyjne metody elektrostymulacji zewnętrznej i wewnętrznej w logopedii
  • Diagnoza i terapia miofunkcjonalna
  • „Taka gra: rób to co ja!” Aktywności i zabawy wspierające naukę naśladowania
  • Echolalia – czy można z niej skorzystać?
  • Kurs BLW online
  • Masaż logopedyczny od podstaw – podejście praktyczne
  • Szkolenie nadające uprawnienia do posługiwania się w praktyce diagnostycznej Baterią metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów w wieku 7-9 lat – Bateria 7/9 oraz Baterią metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów w wieku 10-12 lat – Bateria 10/12
  • AAC – wspomagające i alternatywne metody porozumiewania się osób ze specjalnymi potrzebami w komunikacji
  • KOLD – Karty Oceny Logopedycznej Dziecka – test do diagnozy dzieci w wieku od 1 miesiąca do ukończenia 9 roku życia. Ocena prawidłowego i zaburzonego rozwoju mowy dziecka
  • Wykorzystanie elementów metody Verbotonalnej w terapii dzieci z zaburzeniami w komunikacji językowej cz.1
  • Diagnoza i Terapia Ręki I i II stopnia
  • Diagnostyka i terapia neurologopedyczna zaburzeń funkcji oralnych, związanych z dysfunkcją pasażu pokarmowego oraz symptomatologią dysfagii – moduł 1
  • Praktyczny kurs alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się (AAC) cz.1
  • Praktyczny Warsztat Integracyjny „Diagnoza i terapia logopedyczna Zespołu Downa”
  • Programowanie języka dla dzieci z zaburzeniami komunikacji
  • Stymulacja, terapii, nauka. Rozwijanie funkcji poznawczych u dzieci w wieku od 1 r.ż. do 6 r.ż.
  • II Międzynarodowa Neurobiologiczna Konferencja Naukowa
  • KORP – narzędzie diagnozy rozwoju dziecka w wieku od 1 m.ż do 9 r.ż
  • Zaburzenia karmienia – diagnoza neurologopedyczna
  • Diagnoza i terapia dyslalii
  • Wykorzystanie bajek terapeutycznych w pracy z dziećmi
  • Diagnoza i terapia wad wymowy
  • Aktywne metody nauczania
  • Terapia jąkania u dzieci w wieku szkolnym
  • Zadania nauczyciela związane z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie
  • Kurs języka migowego dla nauczycieli (I stopień)
  • Nowa logopedia – diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej
  • Zespół Downa. W kierunku zmian
  • Wykorzystanie oprogramowania MÓWik w terapia i życiu codziennym osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi.
  • Terapia logopedyczna dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym
  • Pozycja spoczynkowa języka i połykanie. Podejście praktyczne
  •  Zaburzenia przetwarzania słuchowego
  • Neofobia żywieniowa – jak wspierać dziecko oraz jego rodziców w zakresie rozwojowej neofobii
  • Idea pracy metodą Daltona w aspekcie własnych przekonań
  • Konsekwencje, zasady, granice – jak tworzyć je w klasie
  • Seksualność dziecka niepełnosprawnego
  • Praca w zarządzaniu projektami – zasady współpracy i tworzenia
  • TIK – jak wprowadzić technologie informacyjno-komunikacyjne
    do codziennej pracy nauczyciela