STATUT PORADNI
STATUT
NIEPUBLICZNEJ SPECJALISTYCZNEJ PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ AGAJA
§ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Nazwa Poradni: Niepubliczna Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna „Agaja”
2. Siedziba Poradni: 30 –663 Kraków, ul. Wielicka 228
3. Organem prowadzącym jest Agnieszka Janiec Ul. Marzanny 4a, 30-828 Kraków, jest Dyrektorem Poradni.
4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Małopolski Kurator Oświaty
w Krakowie.
5. Poradnia udziela pomocy dzieciom, (ich rodzicom i nauczycielom) zamieszkałym na terenie województwa małopolskiego, a w szczególności Gminy Miasta Kraków oraz wszystkim innym zainteresowanym.
6. Poradnia udziela dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rehabilitacyjnej, rewalidacyjnej. Rodzicom i nauczycielom udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej, terapeutycznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci
i młodzieży, a także wspomaga przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych, terapeutycznych i opiekuńczych. Prowadzi wczesne wspomaganie rozwoju.
7. Poradnia używa pieczęci:
Niepubliczna Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna „Agaja”
Ul. Wielicka 228, 30-663 Kraków
NIP:734-24-64-083 REGON: 120753689
Tel: 692 791 770
8. Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnie jest dobrowolne i odpłatne.
9. Finansowanie korzystania z usług Poradni może pochodzić z wpłat indywidualnych osób.
10. Budżet Poradni mogą zasilać dodatkowo inne dotacje, subwencje i darowizny.
11. Poradnia może świadczyć usługi nieodpłatnie różnym podmiotom po wcześniejszym podpisaniu porozumienia z ich organem prowadzącym.
12. Podstawą prawną działalności Poradni są następujące akty:
- Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. Nr 256 z 2004 r., poz. 2572 z późn. zmianami).
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. nr 97 z 2006 r., poz. 674 z późn. zmianami).
- Rozporządzenie MEN z 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. 2013.199)
- Rozporządzenie MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (DZ. U. Nr 228 z 2010r., poz. 1487). - Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (dz. U. Nr 173 z 2008 r., poz. 1072).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013r.
w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. (Dz.U.
z 2013r. poz. 1257) - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. z 2002 r. Nr 223, poz. 1869).
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej(Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1492).
- Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2015r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę
i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej oraz w niektórych innych jednostkach organizacyjnych - Treści nie objęte Statutem regulują odrębne przepisy.
§ 2
CELE PORADNI
1.Poradnia udziela dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rehabilitacyjnej, rewalidacyjnej. Rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, terapeutycznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci
i młodzieży, a także wspomaga przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych, terapeutycznych i opiekuńczych. Prowadzi wczesne wspomaganie rozwoju.
§ 3
ZADANIA PORADNI
1. Do zadań Poradni należy:
- diagnozowanie dzieci i młodzieży – psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne oraz fizjoterapeutyczne, ocena procesów integracji sensorycznej, diagnozowanie potrzeb edukacyjnych, odchyleń i zaburzeń rozwojowych dzieci i młodzieży, potencjalnych możliwości oraz mocnych stron dzieci;
- udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wczesnego wspomagania rozwoju, rehabilitacji
i rewalidacji, mediacji, coaching rodzicielski; - realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli
w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych; - organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
2. Pomoc w Poradni jest udzielana w szczególności w formie:
- indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży;
- terapii rodziny;
- grup wsparcia;
- prowadzenia mediacji;
- wszechstronnej diagnozy funkcjonalnej;
- warsztatów;
- porad i konsultacji;
- wykładów i prelekcji;
3. Zadania, o których mowa w ust. 1, są realizowane we współpracy z:
a) rodzicami,
b) nauczycielami przedszkoli, szkół lub placówek,
c) pracownikami Poradni, lekarzami,
d) innymi Poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi i innymi instytucjami.
4. Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania
w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
5. Poradnia wydaje opinie:
- opinia o potrzebie wczesnego wspomagania,
- opinia dotycząca konieczności dostosowania wymagań do potrzeb i możliwości dziecka,
- opinie psychologiczno-pedagogiczne o poziomie funkcjonowania dziecka,
- inne opinie, zgodnie z potrzebami dziecka.
6. Opinię wydaje się na wniosek rodziców dziecka.
7. Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, wnioskodawca powinien przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka, wydane przez lekarza.
8. Opinia Poradni zawiera:
- oznaczenie Poradni wydającej opinię;
- numer opinii;
- datę wydania opinii;
- podstawę prawną wydania opinii;
- imię i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, jego numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, nazwę i adres odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie odpowiednio oddziału przedszkolnego w przedszkolu, oddziału w szkole lub grupy wychowawczej w placówce, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza;
- określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka albo pełnoletniego ucznia oraz opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka albo pełnoletniego ucznia, w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii;
- stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia, oraz szczegółowe jego uzasadnienie;
- wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem albo pełnoletnim uczniem;
- wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem albo wskazania dla pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu;
- imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię;
- podpis dyrektora poradni.
8. Szczegółowe zasady wydawania opinii określają odrębne przepisy.
10. W Poradni działa zespół opiniujący:
a) o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
b) o potrzebie dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia.
11. Zespół powołuje dyrektor Poradni. W skład zespołu mogą wchodzić:
a. dyrektor Poradni, jako przewodniczący zespołu,
b. psycholog,
c. pedagog,
d. logopeda,
e. inni specjaliści, w tym spoza poradni, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny – opracowujący diagnozę w zakresie posiadanej specjalności.
12. Członkowie zespołu opiniującego zobowiązani są do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach.
§4
ORGANIZACJA PORADNI
1. Poradnia działa w ciągu całego roku, jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
2. Dzienny czas pracy Poradni ustala Dyrektor Poradni.
3. Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
- tygodniowy rozkład zajęć pracowników Poradni (harmonogram ogólny),
- rejestr wydawanych opinii i orzeczeń,
- księgę protokołów Rady Pedagogicznej,
- protokoły posiedzeń Zespołów Opiniujących,
- wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni,
- karty indywidualne badanych dzieci i młodzieży,
- teczek indywidualnych dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni.
- inną dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami
§ 5
PRAWA I OBOWIĄZKI OSÓB KORZYSTAJĄCYCH Z USŁUG PORADNI
1. Z usług Poradni mogą korzystać:
- dzieci, młodzież oraz ich rodzice
- pedagodzy oraz nauczyciele z placówek oświatowych i innych.
- klientem Poradni może zostać osoba, która zgłosi się do placówki i wyrazi takie życzenie.
2. Niepełnoletnia osoba korzystająca z usług Poradni ma obowiązek zgłoszenia się z rodzicem lub opiekunem prawnym.
3. Klienci Poradni maja prawo do:
- korzystania z zajęć na terenie Poradni w warunkach bezpiecznych i higienicznych oraz gwarantujących zachowanie anonimowości;
- korzystania z usług Poradni, na życzenie klienta, w miejscu jego zamieszkania lub miejsca pobytu, jeśli warunki gwarantują prawidłowy przebieg procedur diagnostycznych, terapeutycznych etc.
- zachowania tajemnicy danych zgodnie z odrębnymi przepisami;
- profesjonalnej pomocy merytorycznej;
- otrzymania opinii psychologiczno-pedagogicznej;
- otrzymania wyników przeprowadzonej diagnozy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej etc.;
- uczestnictwa w zajęciach indywidualnych i grupowych organizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- uzyskania rzetelnej i profesjonalnej pomocy w ramach świadczonych przez poradnię usług, zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
§ 6
ORGANY PORADNI
1. Organami Poradni są:
- Dyrektor Poradni
- Rada Pedagogiczna
- Do obowiązków Dyrektora Poradni należy:
- kierowanie działalnością Poradni oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
- organizowanie pracy Poradni oraz odpowiedzialność za nią,
- dokonywanie przydziału czynności dla pracowników,
- zatwierdzanie planów pracy Poradni,
- rozwiązywanie sytuacji spornych dotyczących pracowników i osób korzystających
z usług poradni, zgodnie z obowiązującymi przepisami, - zatrudnienie i zwolnienie pracowników Poradni.
- Rada Pedagogiczna składa się z Dyrektora oraz wszystkich pedagogów, psychologów, oraz innych specjalistów zatrudnionych w Poradni. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
- W zebraniu Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.
- Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej organizowane są:
- przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego,
- po zakończeniu pierwszego semestru nauki oraz zakończeniu roku szkolnego,
- w miarę bieżących potrzeb.
7. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebranie Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o porządku zebrania co najmniej 3 dni przed terminem.
8. Dyrektor może powierzyć w szczególnych przypadkach przewodniczenie zaplanowanemu wcześniej zebraniu Rady Pedagogicznej innemu jej członkowi.
9. Dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, wnioski wynikające ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego oraz inne informacje dotyczące realizacji zadań, określonych w rocznym planie pracy Poradni.
10. Członkowie Rady pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania i nie nagrywania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste klientów Poradni, a także nauczycieli i innych pracowników Poradni.
11. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
- zatwierdzanie planów pracy Poradni
- ustalanie regulaminu swojej działalności,
- opiniowanie organizacji pracy Poradni
- wnioskowanie i opiniowanie w sprawach finansowych Poradni oraz zakupu niezbędnych do pracy narzędzi badawczych i pomocy do realizacji zadań statutowych
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów,
12. Rada Pedagogiczna stanowi organ doradczy względem Dyrektora i pomaga w prowadzeniu Poradni
§ 7
REALIZACJA WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU
1.W Poradni organizowane jest wczesne wspomaganie rozwoju dzieci, mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
2. W Poradni powołany jest Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci w skład, którego wchodzą specjaliści posiadający kwalifikacje wymagane od osób prowadzących wczesne wspomaganie, a także podejmujący formy współpracy z rodziną dziecka, realizujący wskazania zawarte w opinii o potrzebie wczesnego wspomaga rozwoju dziecka.
3. Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci dysponuje środkami dydaktycznymi
i sprzętem niezbędnym do prowadzenia wczesnego wspomagania.
4. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi
o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
a) psycholog,
b) logopeda, neurologopeda,
c) pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, a w szczególności oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog,
d) fizjoterapeuta
5. Do zadań zespołu należy w szczególności:
- ustalenie na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka,
- opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających jego rodzinę w zakresie realizacji programu, koordynowanie działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka,
- analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
6. Pracę zespołu koordynuje upoważniony przez dyrektora Poradni pracownik – koordynator.
7. Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania.
8. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze 4-8 godzin
w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
9. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania do 3 roku życia są prowadzone indywidualnie
z dzieckiem i jego rodziną na terenie domu.
10. W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
11. Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala Dyrektor Poradni lub lider zespołu w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka.
12. Zespół współpracuje z rodziną dziecka, w szczególności poprzez:
- udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych
w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwej reakcji na te na tle zachowania, - udzielanie instruktażu porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy
z dzieckiem, - pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz pozyskanie i wykorzystanie w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i odpowiedniego sprzętu.
§ 8
PRACOWNICY PEDAGOGICZNI PORADNI
1. Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów i innych specjalistów.
2. Zadania Poradni w zależności od potrzeb mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów w szczególności: lekarzy, rehabilitantów.
3. Pracownicy realizują zadania Poradni również poza poradnią a w szczególności w szkole
i placówce oraz środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży.
4. Poradnia realizuje zadania współdziałając z innymi Poradniami a także przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży, oraz rodzicom i nauczycielom.
5. Zadania specjalistów realizowane poza Poradnią obejmują w szczególności:
- udział w zespołach powoływanych w szkołach i placówkach dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (na pisemny wniosek dyrektora),
- warsztaty i szkolenia dla rodziców, nauczycieli, wychowawców,
- zajęcia warsztatowe dla dzieci i młodzieży (pod kątem doradztwa zawodowego, profilaktyki),
- porady i konsultacje dla uczniów rodziców, nauczycieli i wychowawców,
- wsparcie merytoryczne dla nauczycieli udzielających pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
6. Do zadań pracowników pedagogicznych (psychologa, pedagoga) należy:
- prowadzenie badań dzieci zgłoszonych do Poradni, dokonywanie diagnozy potrzeb edukacyjnych, deficytów i zaburzeń rozwojowych,
- kwalifikowanie do odpowiednich form pomocy psychologiczno – pedagogicznej, profilaktyczno – wychowawczej, opieki, kształcenia specjalnego i resocjalizacji,
- prowadzenie różnego rodzaju form terapii psychologicznej, pedagogicznej, w tym socjoterapii, w stosunku do dzieci i młodzieży,
- opracowywanie indywidualnych programów terapeutycznych dla dzieci
z odchyleniami zaburzeniami rozwojowymi, - inspirowanie działalności terapeutycznej w szkołach i innych placówkach, udzielanie konsultacji i innych form pomocy merytorycznej w tym zakresie,
- prowadzenie doradztwa psychologicznego i pedagogicznego oraz mediacji dla dzieci
i młodzieży, rodziców i nauczycieli, - wspierania rodziny i szkoły, popularyzowanie wiedzy psychologicznej
i pedagogicznej, rozwijanie umiejętności wychowawczych, - przestrzeganie przepisów bhp i p. poż.,
- przestrzeganie tajemnicy zawodowej i służbowej,
- przestrzeganie ustalonego w poradni czasu pracy i wykorzystywania go w sposób efektywny na pracę zawodową,
- podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez uczestniczenie w szkoleniach
i zespołach samokształceniowych,
7. Do zadań logopedy należy:
- dokonywanie diagnozy logopedycznej,
- wskazywanie źródeł i przyczyn trudności oraz udzielanie wskazówek do pracy
z dzieckiem (rodzicom i nauczycielom), - prowadzenie terapii wad wymowy,
- współdziałanie z psychologiem i pedagogiem w celu wspólnego opracowania najefektywniejszych sposobów terapii,
- szerzenie wiedzy logopedycznej, szczególnie wśród nauczycieli przedszkoli
i rodziców dzieci w wieku przedszkolnym.
8. Poradnia może zatrudnić lekarzy i innych specjalistów, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
9. Do zadań referenta administracyjnego i sekretarki należy:
- przyjmowanie wniosków rodziców do badań dzieci i ustalanie terminów wizyty,
- prowadzenie wykazu alfabetycznego dzieci i młodzieży,
- prowadzenie rejestru wydanych opinii i orzeczeń,
- przepisywanie opinii, orzeczeń, pism wychodzących z poradni,
- wysyłanie korespondencji,
- prowadzenie rejestru delegacji, urlopów i zwolnień, listy obecności, dziennika korespondencji, dokumentacji kancelaryjnej,
- prowadzenie akt osobowych pracowników, uposażenia i przeszeregowania pracowników, zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę,
- zakup pomocy i sprzętu, testów psychologicznych, pedagogicznych,
- prowadzenie obsługi kasowej i bankowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- przygotowywanie umów,
- inne zadania związane z bieżącą pracą administracyjno – biurową poradni.
10. Do zadań pracownika obsługi należy utrzymywanie pomieszczeń Poradni w porządku
i czystości.
11. Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w poradni także przez wolontariuszy.
- wolontariuszem w poradni może być osoba pełnoletnia, która nie była karana i wobec której nie toczy się postępowanie karne,
- wolontariusz wykonuje zadania określone w umowie, we współpracy z pracownikami pedagogicznymi Poradni wyznaczonymi przez Dyrektora
§ 9
SPOSÓB POZYSKIWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH
1. Poradnia będzie pozyskiwała środki finansowe z:
- dotacji z budżetu gminy,
- grantów,
- wpłat od osób korzystających z usług poradni, wysokość opłat reguluje cennik usług ustalony przez Dyrektora Poradni .
- dotacji unijne,
- środków pozyskiwanych przez Dyrektora od darczyńców indywidualnych.
§ 10
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Poradnia prowadzi i przechowuje dokumentacje zgodnie z przepisami.
2. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej Poradni określają odrębne przepisy.
3. Zmiany statutu mogą być dokonywane poprzez :
a/ organ prowadzący Poradnię
b/ radę pedagogiczną w drodze uchwały, z akceptacją organu prowadzącego.
4. Statut wchodzi w życie po wpisaniu Poradni do ewidencji szkół i placówek oświatowych niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta Krakowa.