WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania, mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikację małego dziecka.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ (z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.) zapewnia wszystkim niepełnosprawnym i zagrożonym niepełnosprawnością dzieciom kompleksową, profesjonalną pomoc od urodzenia albo od momentu wykrycia niepełnosprawności aż do podjęcia przez dziecko obowiązku szkolnego..
Zajęcia prowadzą m.in.: psycholog, logopeda, fizjoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej, pedagog.
Ilość godzin jest i wynosi od 4 do 8 godzin w miesiącu (w zaleznośći od decyzji Urzędu Miasta)
Po uzyskaniu orzeczenia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zajęcia są bezpłatne
JAK UZYSKAĆ ORZECZENIE O POTRZEBIE WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU?
Rodzice, którzy niepokoją się rozwojem swojego dziecka, powinni zgłosić się do poradni psychologiczno – pedagogiczne i w porozumieniu ze specjalistami dokonać diagnozy rozwoju dziecka, w wyniku której ustalone zostanie dalsze postępowanie.
Po wykonaniu zaleconych badań i konsultacji ze specjalistami opiekunowie mogą umówić się na komisję, która zadecyduje o przyznaniu opinii.
Dzieci, które otrzymają opinię o Potrzebie Wczesnego Wspomagania Rozwoju z Poradnii Psychologiczno-Pedagogicznej, zapraszamy na indywidualne zajęcia zorganizowane w naszej placówce.
Ogólna procedura wydawania orzeczeń oraz opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
PROCEDURA ORGANIZACJI WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA W ROKU SZKOLNYM 2016/201
Przepisy prawa regulujące organizację wczesnego wspomagania rozwoju dzieci:
1. Ustawa z dnia 7 września 1991 o Systemie Oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 oraz z 2016 r. poz. 35, 64 i 195) art. 71b ust. 2a, 2b, 3, 3a.
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2013 poz. 1257 z późn. zm.)
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U.2013.532 z póżn. zm.).
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych z dnia 18 grudnia 2013r (tj. D. U. z 2013r., poz. 414).
Rozdział 1
Podstawy prawno – organizacyjne
§1
1. Statut Poradni, jak również wpis do rejestru niepublicznych placówek oświatowych zawierają zapis mówiący o prowadzeniu przez Poradnię wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w placówce.
2. Kwalifikacje specjalistów są zgodne z niepełnosprawnością dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju i ich indywidualnymi potrzebami wskazanymi przez Poradnie Psychologiczno- Pedagogiczne w opiniach o potrzebie wczesnego wspomagania.
3. Zmiany w arkuszu organizacyjnym dotyczące wczesnego wspomagania rozwoju (liczba specjalistów prowadzących zajęcia oraz liczba godzin zajęć przez nich prowadzonych) są zawarte w aneksach o ile informacje o wczesnym wspomaganiu nie zostały ujęte w dokumentach podstawowych.
4. Do wczesnego wspomagania rozwoju przyjmowane są dzieci w wieku od 0 do czasu objęcia ich obowiązkiem szkolnym na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz zgody organu prowadzącego przedszkole.
5. Realizacja wczesnego wspomagania rozwoju odbywa się na podstawie wskazań poradni psychologiczno – pedagogicznej.
6. Dyrektor powołuje zespół do wczesnego wspomagania rozwoju, deleguje uprawnienia i wyznacza koordynatora, nadzoruje i czuwa nad prawidłową realizacją wczesnego wspomagania rozwoju.
§2
1. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu.
2. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
3. W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
4. Zajęcia odbywają się na terenie Poradni, w szczególnych przypadkach mogą odbywać się w domu dziecka.
5. Każde dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju ma założoną oddzielną teczkę z obowiązującą dokumentacją.
6. Pracę z dzieckiem i jego rodzina dokumentuje się wpisem w dzienniku, w którym znajduje się opis prowadzonego działania, jak również wskazania dla rodziców i rodziny dziecka.
Rozdział 2
Zespół wczesnego wspomagania rozwoju
§3
1. Zespół do wczesnego wspomagania rozwoju powołuje Dyrektor Poradni w oparciu o wskazania z opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz zgodnie z decyzją organu prowadzącego (najczęściej na okres roku szkolnego)
2. Dla każdego dziecka powoływany jest zespół specjalistów czuwających nad prowadzonymi działaniami wspomagającymi.
3. W skład zespołów wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym, zatrudnione w Poradni lub powołane z zewnątrz. Należą do nich:
a) pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka; b) psycholog;
c) logopeda;
d) rehabilitant;
e) inni specjaliści w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
4. Pracę koordynatora nadzoruje Dyrektor Poradni a za pracę zespołu odpowiada jego koordynator powołany przez Dyrektora Poradni.
§ 4
1. Powołany przez Dyrektora zespół:
1.1 Ustala na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka kierunki i harmonogram działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
1.2. Nawiązuje współpracę z zakładem opieki zdrowotnej lub innymi placówkami świadczącymi specjalistyczną pomoc w celu konsultacji w sprawie dziecka;
1.3. Opracowuje i realizuje z dzieckiem i jego rodziną indywidualny program wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
1.4. Szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania;
1.5. Analizuje skuteczność pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadza zmiany w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planuje dalsze działania w zakresie wczesnego wspomagania;
1.6. Udziela pomocy w zakresie kształtowania postaw rodziców i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
1.7. Udziela rodzicom instruktażu i porad oraz prowadzi konsultacje w zakresie pracy z dzieckiem.
2. Szczegółowe zadania członków zespołu określa regulamin pracy zespołu (załącznik nr 1).
§ 5
Zadania koordynatora zespołu:
1. Uczestniczy w opracowaniu na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka kierunków i harmonogramu działań;
2. Zatwierdza do realizacji indywidualny program wczesnego wspomagania;
3. Koordynuje działania specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem;
4. Organizuje spotkania zespołu w celu dokonania ewaluacji, zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania oraz zaplanowania dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania;
5. Współpracuje z rodziną dziecka;
6. Monitoruje wdrażane działania i efekty pracy zespołu poprzez obserwację zajęć prowadzonych z dziećmi, rozmowy z rodzicami i specjalistami, analizę dokumentacji (dziennika zajęć);
7. Opracowuje informacje o sposobie sprawowania i dokumentowania nadzoru pedagogicznego nad zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju dzieci;
8. Gromadzi informacje o nawiązaniu współpracy z instytucjami prowadzącymi wczesne wspomaganie rozwoju dziecka oraz informacje o innych instytucjach współpracujących z Poradnią;
§ 6
Działania zespołu
1. Powołanie zespołu przez Dyrektora
– dobór członków zespołu w zależności od wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
– ustalenie wymiaru godzin pracy z dzieckiem i jego rodziną
2. Opracowanie Regulaminu pracy zespołu oraz harmonogramu spotkań.
3. Zapoznanie się z dokumentacją dziecka (opinia o potrzebie wczesnego wspomagania, dokumentacja medyczna i inna dostarczona przez rodziców lub opiekunów prawnych dziecka).
4. Dokonanie diagnozy dziecka oraz poznanie jego środowiska rodzinnego.
5. Określenie celów i kierunków pracy z dzieckiem.
6. Opracowanie odpowiedniej dokumentacji dotyczącej dziecka i rodziny:
– opracowanie Indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
7. Spotkania z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka w celu zapoznania z opracowanymi programami, zapoznania z postępami dziecka, w celach konsultacyjnych, instruktażowych. 8. Realizacja założeń Indywidualnego programu wczesnego wspomagania dziecka.
9. Spotkania zespołu zgodnie z harmonogramem.
Rozdział 3
Dokumentacja dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju.
§ 7
W skład dokumentacji dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju wchodzi:
1. Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju
2. Wniosek rodziców do Dyrektora o zorganizowanie dziecku zajęć z WWR na terenie Poradni.
3. Decyzja Dyrektora w sprawie powołania zespołu do wczesnego wspomagania dziecka
4. Dokumentacja medyczna oraz inna specjalistyczna dotycząca dziecka
5.Harmonogram spotkań zespołu realizującego WWR
6.Zasady i metody współpracy z rodziną
7.Indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
8.Diagnoza dziecka
9.Notatki z obserwacji dziecka
10. Protokoły spotkań zespołu zgodne z harmonogramem pracy zespołu
11. Decyzja Dyrektora w sprawie przyznania ilości godzin zajęć terapeutycznych dla dziecka na terenie Poradni.
Rozdział 4
Baza lokalowa i wyposażenie
§ 8
1. Miejscem prowadzenia zajęć na terenie Poradni w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka są sale do terapeutycznych zajęć indywidualnych oraz grupowych odpowiednio przystosowane do potrzeb rozwojowych dziecka i spełniające wszelkie normy bezpieczeństwa.
2. Wyposażenie w sprzęt i środki dydaktyczne jest zgodne z potrzebami dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju. Pomoce dydaktyczne są adekwatne do prowadzonych zajęć z dzieckiem.
Rozdział 5
Działania nakierowane na nauczycieli innych Instytucji i miejsc w których dziecko przebywa
§ 9
1. Konsultacje z nauczycielami grup (w przypadku dzieci uczęszczających do oddziału przedszkolnego) celem ukierunkowania ich pracy z dzieckiem, ustalenia jednolitości oddziaływań.
2. Organizowanie szkoleń dla nauczycieli przez specjalistów pracujących z dzieckiem w ramach wewnętrznego systemu doskonalenia nauczycieli.
3. Zapoznawanie nauczycieli z wynikami badań diagnostycznych dziecka objętego WWR.
4. Opracowywanie i wdrażanie wskazówek i zaleceń do pracy z dzieckiem objętym WWR.